F1: Brazil Nagydíj előzetes

Interlagos, mintha egy focimeccsen lennénk, annyira hangulatos

Ugyan Brazíliában még nem volt szerencsém járni, mégis talán az egyik leghangulatosabb futamot futják itt mindig. Itt a brazil pilóták olyan körülmények között versenyeznek, mint Michelisz Norbi a Hungaroringen, vagy Valentino Rossi Olaszországban. De mi lehet a titok? A hazai versenyző, netán az, hogy a Forma1 régóta van itt? Vagy esetleg, hogy az egyetlen Dél-Amerikában rendezett futam? Igaz régen volt nem 1 argentín is, de azért arra már kevesen emlékeznek.

Alighanem nem én leszek, aki a pontos választ megadja az előbb feltett kérdésekre, de azért azt gondolom, mindegyik szempont számít. És talán ebben a sorrendben, ahogy leírtam. Láttunk már olyan monacoi, olasz, belga, brit, vagyis régóta rendező országban futamot, ahol nem volt érdeklődés? Az évek alatt megszokják, és ha megfizethető és érdekes, akkor el is mennek és megnézik. Főleg a brazilok, ahol minden fociközpontú (akárcsak idehaza, igaz másképpen és más okból), attól még autóversenyzésben is mindig ott voltak. Aytron Sennára ma is sokan emlékeznek még, pedig már 20 éve nincs köztünk. Általában "csak" 1-2 brazil versenyző van a Forma1-ben (jövőre úgy néz ki újra 2 lesz), de arra mindig elég, hogy egy lelátót megtöltsenek, akik 1 emberként csak neki(k) szurkolnak.

Nem mindig Interlagos volt a Brazil Nagydíjnak otthont adó pálya, volt amikor Rióban volt a futam, ahol MotoGP-t igen sokáig rendeztek, aztán valamiért abbamaradt, azóta csak Interlagos az, ami ismert, és sokak által kedvelt. Ha a vonalvezetését megnézzük, akkor egy nagyon lerödidített és kicsit tán meg is lassított Spa Francorchamps juthat az eszünkbe, az első és az utolsó szektor szinte végig padlógázos, a középső szektor viszont nagyon technikás, és lassú, ráadásul a pálya a tengerszinthez képest elég magasan van, ami időjárás szempontjából nem elhanyagolható, ahogy az sem, hogy idén egész hétvégére esőt mondanak. Az eső pedig nagyon, de nagyon meg tudja kavarni a mezőnyt. Láttunk már erre számos példát, a legjobbak talán 2012, 2008, amire pedig még ma is sokan emlékeznek 2003, amikor utoljára nem a szezon végén volt a Brazil Nagydíj, hanem még az elején (így utólag jobb is, miután 1 héttel a futam után jöttek csak rá, hogy nem a leintés előtti utolsó teljes kört nézték, hanem közvetlen az azelőttit arra gondolván, hogy előbbit még nem teljesítette a mezőny).

 

 

A 2012-es videó azért is volt különleges, mert itt is kevertem némi Szujó Zoltán kommentárt bele, igaz itt már nem csak az volt benne, de ez akkor még csak próbálkozás volt, szerencsére 2013 óta nem kell a rádiót összevágni a tv-vel, így nem kell korlátozni mikor mennyi kommentátort akarok bele.

Szintúgy nagyon emlékezetes lehet a 2006-os, és a 2007-es brazil futam is, előbbi Michael Schumacher brutális futamát hozta: olyat ment még az első visszavonulása előtt, amihez hasonlót azóta se. És nem hiszem, hogy a közeljövőben fogunk. A 2007-es pedig Räikkönen világbajnoki címe, amikor szerény véleményem szerint a sors igazságot tett, még ha véletlenek nincsenek is, az a vb-cím Räikkönennek már kijárt az előző évek pechszériája után. Sokan mázlis vb-címnek tekintik, ami igaz, csak mellé azt is hiszik, hogy érdemtelen, és ez hiba. Ami viszont érdekes, hogy egyéni világbajnoki címet azóta nem tudott nyerni a Ferrari (konstruktőrit is csak 2008-ban azóta), és ez mindenképp negatív meglepetés.

Még egy utolsó gondolat az idei brazil futam előtt, ami sajnos megint nem a szezonzáró futam szerepét tölti be, de igazából nem sok múlik rajta, inkább a megszokás. Sokáig Adelaide, majd Suzuka volt a szezonzáró, kivéve talán egyszer volt Jerez, ha jól emlékszem, valamint amikor Abu Dhabi bekerült a naptárba, akkor az is volt párszor, majd idén ismét, bár az olyan szempontból is előnyös, hogy így biztosan tudnak a futam másnapján tesztelni, míg Brazíliában ez időjárásfüggő is lenne. Ami engem kicsit, az az átépített boxutcabejárat. Senkinek semmi baja nem volt a régivel, és alapvetően így sem teljesen biztonságos, a ráfutásos balesetek talán elkerülhetők, de mi van akkor, ha valaki jönne be a boxba, de mondjuk felúszik/megcsúszik a kocsija? Úgy falat fog, ráadásul nem is párhuzamos a fal, hanem folyamatosan szűkül, hiszen egy bal törés mellett haladunk el, máshol nincs hely. Oké, erre legalább annyi esély van, mint becsúszni egy mentésben résztvevő traktor alá, de ez nem vicc. Na mindegy, majd kiderül. A bajnoki cím biztosan nem fog eldőlni ezen a hétvégén.