Véget ér a Forma1-es nyári szünet, jön a Belga Nagydíj

Következik a Belga Nagydíj Spa-Francorchamps-ban

6809506.jpgHa csak annyit mondunk, hogy "Spa", arról az embereknek 2 dolog is eszébe juthat, bár azt gondolom a Forma1-es rajongók közül senkinek nem a fürdő jut eszébe. Történelemben abszolút gazdag, és ugyan nem volt rajta mindig futam (néha Zolder beugrott helyette), de a pilóták többségének a kedvence. Nagyon sok különleges és emlékezetes dolog történt már itt, a spai futamok egyébként sem szoktak unalmasak lenni, de ha az időjárás kicsit bekavar... akkor egy klasszikus verseny lesz (2010, 2008 jó példa).

spa-francorchamps.jpgNem tudom meddig érdemes a történelmében visszanyúlni, de ha aktuálisak akarunk maradni, akkor kezdjük az 1991-es futammal. Ekkor mutatkozott be Michael Schumacher a Forma1-ben a Jordan csapatnál. Az időmérőn 7.lett, majd a futamon 700 métert tudott megtenni, mert elromlott a kuplungja. Az az érdekesség, hogy a warm up-on (akkor még volt ilyen) jelezte, hogy baj van vele és ki kéne cserélni, de a csapatfőnök nem hagyta jóvá, mert túl sok pénzbe került volna. Nem is ment náluk több futamot... A Benetton rögtön leszerződtette Nelson Piquet mellé, akit annyiszor és annyira elvert, hogy nyugdíjba zavarta.

1 évvel később 1992-ben még mindig Benettonnal szerzett dobogókat, majd Spa-Francorchampsban egy izgalmas, esővel tarkított futamon Mansellel, Sennával meg a többiekkel elsősorban taktikai harcot vívtak. Nem lehetett megmondani, hogy mikor kell esőgumi és mikor mehet már a slick. Ez Schumachernek sikerült a legjobban (talán nem meglepő módon) és megnyerte a futamot, élete első győzelmét szerezte.michaelschumacher_benetton-ford_spa-francorchamps_199211.jpgSchumacherrel történtek kevésbé kellemes dolgok is, 1994-ben megnyerte a futamot, majd utólag kizárták, mert a fenéklemeze 1 milliméterrel rövidebb volt a megengedettnél. Abban az évben mindent elkövettek ellene, mégis megszerezte a világbajnoki címet úgy, hogy 2 futamon nem indult (vagyis nem indulhatott) és további 2-ről ki lett zárva. Ugyanezen a futamon szerezte például Rubens Barrichello élete első pole pozícióját (érdekes, hogy az első futamgyőzelemig további 6 évet kellett várnia).

Spában nagyon sok emlékezetes baleset is történt már, a legemlékezetesebb valószínűleg az 1998-as rajt marad, de a 2012-es elég sokban hasonlít rá. De például 2004-ben is rajtbalesettel indult a futam, aminek következtében a sok defekt miatt szintén sok baleset történt. Luciano Burtinak ha jól emlékszem 2001-ben itt ért véget a karriere. Ezek közül a futamok közül az 1998-as külön "megér egy misét".

Ilyen körülmények között meggyőződésem, hogy ma biztosan nem versenyeznének. Csoda, hogy ekkora ködben elengedték őket, mert elvileg a mentőhelikopter nem is tudna fölszállni, de minden esetre komoly futam volt ez. A rajtbaleset, vagy a Schumacher-Coulthard ütközés olyanok, amelyekre mindenki emlékezni fog még nagyon sokáig. Kár, hogy évek óta gyakorlatilag nincs igazi teljes esős verseny. Néha picit esik és megkavarja a dolgokat (lásd idén Hungaroring, vagy 2012 Brazília), de Spában semmit nem lehet kizárni.

A 2012-es futam ennyire nem volt kaotikus, de jónak jó volt, bár Button olyan rajt-cél győzelmet hozott, nagyon képen se volt a futam alatt, de mögötte szinte minden körben történt valami. Grosjean ámokfutásáról sok (vak) azt gondolja, hogy Alonso világbajnoki címe maradt ott, nekem erről Niki Lauda szava jut eszembe: "Az életem fontosabb egy világbajnoki címnél." Alonsonak nem kellett sok, hogy ott meghaljon, de inkább annak kéne örülni, hogy sérülés nélkül megúszta.grosjean-spa.jpgA jelenlegi mezőnyből Spában a legeredményesebb versenyző Kimi Räikkönen, akinek eddig 4-szer sikerült nyernie Spában, ebből 2 olyan győzelem, hogy abban az évben nem is volt több a csapatának. 2004-ben megtörte Schumacher folyamatos szériáját, 2009-ben pedig ez volt az egyetlen Ferrari győzelem. 2004-től 2007-ig veretlen volt, és 2008-ban sem hiányzott sok (arra is gondolom mindenki emlékszik) a győzelemhez. Palik üvöltése is olyan extázisba hozhatta a lelkes szurkolókat, hogy ülve nem lehetett kibírni. A 2009-es futam is különleges volt Fisichella és a Force India tündöklésével, de a 2011-es is bővelkedett izgalmakkal. King_of_Spa_by_KimiRaikkonen.jpg

Idén a futam száraznak ígérkezik, de pénteken és főleg szombaton lehet egy kis eső. Sajnos vasárnapra nem ígérnek, pedig ott jönne igazán jól. Kíváncsi leszek idén milyen futam lesz, bár nagyon attól tartok, hogy a Mercedesek ellen nem lehet mit csinálni. Esetleg Ricciardo megint beleszólhat a dolgukba, attól tartok a 20 lóerő plusz, amit a Ferrari ígér az új festéktől vagy mitől kevés lesz, az év elején elkövetett hiba orvosolását pedig az FIA nem engedi. Még a végén utolérik a Mercdeseket... bár a Ferrarinak ennél több kell, mert még a Red Bull is veri őket. Talán a Williams még esélyes lehet, bár Monzában még inkább. De addig még kell 2 hetet várni. Spa viszont jön a hétvégén.