A Forma1 kezdi elveszíteni a varázsát...

Semmi sem lesz már olyan, vagy csak ahhoz hasonló, mint régen...

f1-live: Lebetonozták a Parabolica kanyart Monzában

Azért ez már túlzás...

Nem akarok én teljesen az '50-es évekig visszamenni a Forma1 szintjét tekintve, de egyszerűen nem tudom megérteni, miért nem próbálnak meg - ha már kell - úgy csökkenteni a költségeket, hogy egy már jól bevált technikát fejlesszenek tovább, és ne kelljen minden évben teljesen újat kifejleszteni. Nem csak a 2014-es újítások jó példa erre, hanem amikor 2009-re teljesen fölforgatták a szabályzatot, és csak a motort hagyták meg.

A Forma1 varázsához 3 alapvetően fontos tényező kell: jó autók, jó pályák, jó futamok. A jó futamokat nem lehet előre megtervezni, maximum menet közben elrontani, amit olykor szívesen csinálnak. Az autókról is lehetne sok szót említeni, az alapvető cél mindig a biztonság, de az, hogy a Mercedes motor 80 lóerővel erősebb (mint ha régen egész körben használhattak volna KERS-t), és nem engedik a többit fölzárkózni, az kicsit érdekes. Ha szabadon engednék a fejlesztést, akkor hiába fejlesztene a Mercedes, a különbség idővel úgyis csökkenne, vagy ha költségcsökkentés, akkor legalább évről évre kéne valamit fejleszteni, mert elég unalmas lesz, ha 5 évig csak Mercedes. Bár én Ricciardoban bízom, ugyanis amit idén csinál, az elképesztő. És az a furcsa, hogy a Toro Rossonál ennek jelét sem láttam. Ennyit változott a Forma1, sorra nyomják el a tehetségeket, és erről nem csak a pénz tehet.

A klasszikus pályák is veszélyben vannak

Furcsa belegondolni, hogy a Hungaroring gyakorlatilag már klasszikus pályának számít, remélem, hogy Spa, Monza, Silverstone, Suzuka és Monaco mellett ez is sokáig benne lesz a naptárban. Kellenek ezek a pályák!!! Sajnos most a monzai pálya is átesett egy olyan komoly változtatáson, de nem ő az egyetlen.

A Hungaroringen is sorban aszfaltozták le a bukótereket, Silverstonet is átépítették, bár attól még a vonalvezetés nem lett rosszabb, csak más. Bár a bukóterek ott is már aszfaltozottak, ott azért még tud büntetni egy hiba, mert olyan kanyarkombinációk vannak, hogy ott mindenképp komoly időveszteség, ha hibázol. Spa is évről évre egyre több aszfaltozott bukótérrel rendelkezik, és a buszmegálló is jóval biztonságosabb, és picit tán könnyebb is, de így legalább a célegyenes valóban egyenes.

Az egyetlen pálya, amely kellőképpen megőrizte eredetiségét, az Suzuka. Ott még csak 3 kanyarnál van aszfaltozott bukótér, és ott sem teljesen, de attól tartok idővel vagy átépítik azt is. De a vonalvezetése attól még egyedi marad, szóval azt a pályát nehéz lesz valaha fölülmúlni, pedig milyen régen épült már... Ráadásul az egyetlen klasszikus pálya, ami nem Európában van. Bár talán már Melbourne és Montreal is nevezhető annak, de az új ázsiai pályák nagyon fiatalok, ráadásul Sepangot leszámítva még jónak sem nevezném őket.

Sajnos a monzai pályán is megtettek egy olyat, amire sose gondoltam volna, így az a kanyar is jóval egyszerűbb lett. Az Eau Rough már csak esőben kihívás, de ami a nagyobb gond, hogy egyáltalán nincs fix helyük a naptárban ezeknek a klasszikus pályáknak. Montrealban 2009-ben maradt el a futam, Spában meg 2003-ban és 2006-ban. Suzukában is kihagytak 2 évet (2007, 2008), és Silverstone is csak Donington pénzügyi gondjai miatt maradt a naptárban némi átépítéssel. Bár én nem igazán értettem, hogy lehetne Doningtonba elvinni a Forma1-et, mikor az a pálya még rosszabb állapotban van, mint Brands Hatch, de szerencsére nem így történt. A Hungaroring sincs veszélyben, bár kicsit meglep, hogy a vonalvezetésen egy kicsit sem fognak változtatni, egy még hosszabb célegyenes belefért volna, vagy ha a középső szektort kicsit meghosszabbítják valamerre, hogy legyen hosszabb egyenes is... na mindegy, azért Monza sem fog alapjaiban megváltozni, csak így túlságosan biztonságos. Bár azért Monza, Spa és Suzuka sose lesz igazán biztonságos, egész egyszerűen mert pokolian gyors. Silverstoneban már olyan szélesek a bukóterek, hogy bőven van hely kicsúszni, de ezeken a pályákon szűkebbek a bukóterek, ráadásul hosszúak az egyenesek.

Alapvetően a futamot nem fogja nagyon befolyásolni, mert nagyon ritkán hibáznak ilyeneket a pilóták, de az érzés és a látvány akkor sem ugyanaz. Remélhetőleg hamar megszokja mindenki, és hamar elfelejtődik. Sajnos a Forma1 nemcsak emiatt veszít a varázsából, hanem ennek számos oka van. Ronda, halk autók (bár azt gondolom a hangerő az nem rossz, inkább csak hogy olyan brummogó), unalmas futamok... a helyszínen is kevesebb a néző, a tv-nézők száma is csökken, mert egész egyszerűen nem lehet annyira élvezni ezeket a futamokat, mint a régieket. Hozzáteszem, manapság azért is nehezebb, mert az igény jóval nagyobb, mint régen, de attól még ha megnézzük a legutóbbi futamot.... ilyenkor az ember már nagyon várja a következő futamot. Furcsa érzések kavarognak bennem, de hát majd Spára meg Monzára minden kitisztul.