MotoGP: Automotodrom Brno

Masaryk Circuit

Brno (avagy németül Brünn - mind a kettő használatos nálunk) már alapjában is egy szép turistalátványosság, Prágával persze nem mérhető, de - még ha a képekből úgy is látszik - nem a "semmi (vagyis egy nagy erdő) közepén" van a pálya. Közel van a városhoz, de csak annyira, hogy a lakosokat ne zavarják az állandó motorhangok. Brno városa jó úti célpont lehet bárkinek.

846-122_copy.jpg

514px-Brno_(znak).svg.pngTörténelemből nem tudok róla, hogy sokat tanítanának a történelméről, pedig a Magyar Királyság szomszédjában állt, 1469-től 1490-ig magyar uralom (Hunyadi Mátyás) alatt volt, 1488-ban Brnoban nyomtatták ki a Thuróczi-krónikát.

1992-ben a brnoi Tugendhat-villában folytattak tárgyalásokat Csehszlovákia kettéválásáról.

A monda szerint a 9.században alapította egy Bryno nevű törzsfő, neve sáros, mocsaras helyet jelent. Ami egyébként abszolút igaz, ha esik az eső, bár elméletileg ott kevesebb eső esik, mint itthon, nekünk eddig nem ez volt a tapasztalat. :)

A legtöbb látogatót a Špilberk-kastély, valamint a Szent Péter és Pál-katedrális vonzza a városba, de azt gondolom nagyon sok ember inkább a motorversenyekről ismerheti, hiszen 1965 óta folyamatosan itt rendezik a Cseh(szlovák) Nagydíj futamait. Persze nem mindig azon a pályán, amin most is mennek.masaryk_circuit_map_1.jpgElső ránézésre a Nürburrgring-Nordschlife is eszébe juthat az embernek, de alapvetően jelentős különbség, hogy a régi pálya(útvonalak) utcai és országúti volt. Viszont amióta megépítették a pályát (1987), gyakorlatilag jelentős változtatást nem eszközöltek rajta. Fejlesztették a szolgáltatást, meg a pályát is többször újraaszfaltozták, de a vonalvezetése pontosan ugyanolyan.

A Rossi-szurkolóknak is emlékezetes pálya lehet, hiszen 1996-ban Rossi itt aratta pályafutása első győzelmét még a 125 köbcentis kategóriában. De rég volt az, és több mint 100 követte. De 2009 (az utolsó világbajnoki éve) óta nem tudott nyerni itt, és idén külön elit kategóriába fog tartozni, ha valaki legyőzi Marquezt. 10-ből 10-et nyert a srác, pedig a versenyek elején úgy tűnik sokszor, hogy másnak is lehet esélye... de aztán jön Marquez és elrendezi a dolgokat....

199133_hungary+2-1280x960-aug19.jpg..original.jpg199179_massive+hungarian+support+at+brno..original.jpgAzt gondolom mindenki emlékszik még arra, amikor a "híres" C szektorban állandóan létrejött az élő magyar zászló és 1 emberként szurkolt több 10 ezer magyar Talmácsi Gábornak. Ezt 2010-re betiltották a csehek, de legalább azóta se ért el még hasonlót sem kelet-európai versenyző. Elhiszem, hogy Abrahamot meg Peseket jobban szerették, de ketten együtt nem voltak olyan jók, mint a mi Talmánk, és nem is volt akkora rajongótáboruk. Pedig a cseheknek közelebb is volt az a pálya, még Prágától sem volt túl messze. Mondjuk ha valaki olvasta Talma életrajzi könyvét ("Életem 200 felett"), abban volt egy kis részlet arról is, amikor Pesekkel beszélgettek, és Pesek állítása szerint messze nem volt akkora sztár. Ismerték, de nem volt ekkora felhajtás. Talán, mint Michelisz Norbert most itthon. Neki már nem szerveznek felvonulásokat, meg mindenfélét, igaz ebben annak is köze lehet, hogy változnak az idők, és talán már az embereknek sincs annyi szabadidejük, meg kedvük, mint 10 éve. Minden esetre ami biztos, hogy mindig nagyon sok magyar látogatott ki Talmácsi Gáborért Brnoba, ennek következtében Böröczky Pepi lehetőséget is kapott, hogy a hangosbemondóban köszöntse a magyarokat és közvetítsen kis részleteket a futamról. Ez nagy dolog, hiszen az angol és a német nyelv azért többségben van az országban hivatalos nyelv mellett. Nem is volt sok közbeszólása Pepinek, de annyi pont elég, hogy mi magyarok jól éreztük magunkat ott és akkor. És persze Talma is mindig mindent megtett a szurkolókért Brnoban. Én se előtte, se azóta nem láttam olyat, hogy az edzés után egy versenyző végigmenjen a pálya melletti szervizúton és köszöntse a szurkolóit. Márpedig 2007-ben ő megtette ezt.orig_978eaca8ef01d76c1c80d5ab129e2a43.jpg

Ha valaki már járt a Hungaroringen, ahol mindenki Michelisz Norbertnek szurkol, Brnoban ekkora felhajtást értelemszerűen nem lehetett csinálni, de például az is egy igazán különleges dolog volt, amikor 2008-ban a "Brno shop"-ban (nálunk a Hungaroring Shop ilyen amikor a pálya van rajta a pólón/sapkán) a pólóra a két cseh pilóta mellett Talmácsi Gábor képe volt rányomtatva. Pedig általában csak a királykategóriából szokták az élmenők közül párat (mindig mást). Tavaly például Rossi, Lorenzo és Pedrosa volt, de volt amikor Rossi és Lorenzo.dani-pedrosa-motogp-2012-02-280812-1024x683.jpgAzért az élet nem állt meg Brnoban akkor, amikor Talmácsi Gábor nem talált helyet magának a MotoGP-ben, de tény, hogy azóta jóval kevesebben voltak. 140 ezer helyett 100 ezren, még így is sok. A spanyol, az olasz és a holland helyszínen kívül talán nincs is több pálya, amire ennyien kilátogatnak. Népszerű még Sepang, és Le Mans, de Brno mindig közkedvelt helyszín volt a versenyzőknek, a csapatoknak és a nézőknek is. Nagyon sajnálnám, ha kikerülne a naptárból. Lehet akármilyen modern pálya a Red Bull Ring, mint lehetséges utód, osztrák versenyző mostanában még annyi sincs, mint cseh.

Brnoban egyébként is ritkán vannak unalmas versenyek, gondoljunk csak vissza a tavalyi vagy a tavalyelőtti futamokra. De alapvetően 2008 és 2009 is azért volt kicsit unalmasabb, mert Rossi aktuális ellenfele bukott és kiesett. Ugyanez igaz 2011-re, ahol Pedrosa kiesett Stoner elől, pedig jót csatázhattak volna. 2012-t és 2013-at pedig nem kell magyarázni, annyira jó volt. Az utóbbi 2 évben ráadásul mind a 3 kategória. Illetve tavaly a moto3-at nem sokan várták már meg (bár a Rossi szurkolók 2012-ben már verseny közben indultak haza látva kedvencük bukdácsolását), hiszen a Forma1 miatt a MotoGP-ben kicsit megváltoztatták a menetrendet, de végül az eső fél 4-kor kezdett el esni, amikor már úgyse lett volna verseny.

Nem beszélve arról, amikor Talmácsi Gábor az élmezőnyben tudott lenni Brnoban, 2005-ben KTM-mel érdekes módon nem, de 2006-ban 3.lett nagy csatában Pesekkel és Pasinivel, 2007-ben és 2008-ban pedig 4. de akkor is heroikus csatában kapott ki. Ezen a 3 futamon szinte fölrobbant a lelátó az utolsó körökre, annyira izgalmas futam volt elsősorban nekünk magyaroknak.maxresdefault.jpgJó volna már, ha Magyarországon megépülne valami tisztességes motorversenypálya, a Pannoniaring már túl régi, az Euroring pedig túl kicsi MotoGP-hez, a Hungaroring meg csak autóversenyekre alkalmas, és így is elég sokszor van rajta valami rendezvény. A Balatonringnek annyi, a Hellring körül is problémák vannak, a Balaton Park Circuit-ről meg alig hallani valamit. Vagy ha magyar pályán nem megy, a Slovakiaring is egy jó kis pálya, de körülbelül ezzel kilőve a Magyarországhoz közeli pályák.

Sok forgatókönyv lehetséges a futam utáni tárgyalás eredményeként:

  1. A legrosszabb az lenne, ha semmi sem sikerülne és az idei az utolsó futam.
  2. Szintén nem túl jó, ha csak a szerződést töltik ki és 2015-ben ér véget a történet.
  3. A legjobb az lenne, ha sikerülne megállapodni, hogy még hosszú évekig legyen MotoGP Brnoban

Majd meglátjuk hogy lesz, minden esetre Forma1 soha nem volt, és WTCC sincs már Brnoban, ha a MotoGP is kikerül, akkor könnyen a feledés homályába kerül a pálya hamarosan. De nagyon remélem erre nem kerül sor.