MotoGP: Indianapolis előtt

Futam előtti várakozás...

indianapolis-gp-2013.pngMeglepődtem, amikor Laguna Seca helyett Indianapolis maradt a naptárban, mert a két pálya közt ég és föld a különbség, mindenki jobban szereti Laguna Secát, bár az is igaz, hogy a vonalvezetését leszámítva semmi egyéb jót nem lehetett róla mondani, de hát nem elég az? Minden esetre hosszú távon lehet, hogy Indianapolis sem marad túl sokáig, ugyanis Austin bebetonozta magát rendesen, de ez majd a jövő zenéje.

Az első futamot 2008-ban rendezték, ami elég emlékezetesre sikeredett, nekünk magyaroknak kellemetlenre (Talmácsi Gábor sajkacsont törése miatt nem maradt esélye megvédeni a világbajnoki címet), de a futamot is csoda, hogy egyáltalán meg tudták tartani. A 125-ös versenyt idő előtt leintették az eső miatt, majd a 250-eseket először elhalasztották, végül törölték a futamot. A királykategória sem tudta végigfutni a távot, de a bemutatkozás nem volt valami szerencsés.

081413-motogp-yamaha-rossi-indianapolis-2008-633x389.jpgAz az érdekes, hogy ezen a pályán valamiért sosem futottak igazán kiemelkedő izgalmas versenyt, esetleg a kisebb kategóriákban néha, de nem túl jellemző. Szerencsére az esővel a futam napján egyszer sem küszködtek az első futamot leszámítva, és látva, hogy akkor milyen gondok voltak, jobb is. Ugyanakkor azt még mindig sajnálom, hogy Laguna Secának kellett kikerülnie, de ebben szerepet játszhatott az is, hogy a kisebb kategóriák futamait sose tudták odavinni. Először azért, mert Kaliforniában betiltották (?) a kétütemű motorokat, utána meg szimplán megszokásból. Ment a vita sokáig, és az lett a vége, hogy Laguna Seca kikerült a naptárból, miután Austin becsatlakozásával már 3 amerikai pálya került a naptárba. Az mondjuk érdekes, hogy a 4 spanyol pálya nincs veszélyben, és csak a portugál helyszínt vették ki abból a térségből, de a Dorna is spanyol, és messze spanyol versenyzők vannak többségben. Egyébként meg.... nekem mind a 4 spanyol pálya tetszik, kár, hogy mind Spanyolországban vannak. Legalább különböző tartományokban, így lehet különböző neveket adni nekik.

146-0908-+indy-motogp+.jpgEddigi statisztikák alapján egyedül Dani Pedrosa tudott kétszer nyerni, mindenki más (Valentino Rossi, Jorge Lorenzo, Casey Stoner, Marc Marquez) csak egyszer, bár van rá esély, hogy vagy valaki duplázzon, vagy Pedrosa triplázzon. Marquez eddig idén 9 futamból 9-et nyert, szóval rá fogadni nagyon minimális kockázat, de előbb-utóbb muszáj megszakadnia ennek a sorozatnak. Volt már esélye Pedrosának, Rossinak és Lorenzonak is, de mindig kikaptak tőle. Nem tudom, ki hogy van vele, de Marquez könnyen Vettel sorsára juthat, amennyiben a MotoGP rajongók is olyan "sportszerűek", mint a Forma1 szerelmesei.2013-motogp-marquez-dominates-the-entire-indianapolis-weekend-completes-us-hat-trick-65297_1.jpgAmivel sosem tudtam megbékélni, hogy miért kell olyan magas rázókövet tenni arra a két pontra, ahol az ovál pályára csatlakozik vissza a mezőny. Látványos tud lenni, amikor valaki átugrat rajta, de ha egy megcsúszás, vagy bukás történik ott, akkor nagyon csúnya sérüléseket lehet szerezni. Silverstone-ban sincsenek ilyen rázókövek ott, ahol a pálya mellett tovább folytatódik az aszfalt és a bukótér és a pálya között nincs fű. Meg lehetne még sorolni, de nem ez a lényeg. Ezeken a pontokon nincs gumifal, se semmilyen tompító eszköz, hanem közvetlenül a betonfal, ráadásul elég közel, szóval a maga módján érthető ez a lépés, de hát mindegy. Elvileg idén átépítették, szóval majd meglátjuk.valentino-rossi-riding-ahead-stoner-pedrosa-and-spies-at-indianapolis-sep-original-1459962420.jpgA pálya alapvetően 3 különböző szakaszból áll, és ennek következtében 3 különböző aszfalttípus + a célegyenesben 1 méter hosszan a legendás téglacsík, amiből - mint egy műemléket - meghagytak 1 métert. Alapvetően viszont van az ovál pályából egy kis szakasz (a célegyenes meg még egy kisebb egyenes), van az rész, amit a Forma1-nek építettek (ebből egy kis részt még átépítettek, hiszen a Forma1 fordított menetirányban ment), valamint az új rész, ahol elkerülik a döntött kanyart és a motorosoknak veszélyes kanyarokat.
Amit abszolút nem értek, hogy azon a részen, ahol a Forma1 is haladt, ott miért nem alakították a bukótereket úgy, hogy a MotoGP menetirányának megfeleljen? Fönti képekből tökéletesen látszik, hogy a kavicságy úgy van kialakítva, hogy ha fordított irányban mennének, akkor pont oda csúsznának ki, de így... gyakorlatilag hol fű, hol kavicságy a bukótér, nincs benne rendszer.

Végezetül gondoljuk végig a hétvége menetrendjét, hiszen Indiana államban 6 órával hátrébb vannak, mint mi, bár ennél többet nem kell megjegyezni, így a MotoGP nem 2-kor, hanem 8-kor kezdődik és a többi kategória is ennek megfelelően van itteni idő szerint "csúsztatva".