Miért nem jó, ha egy csapat uralja az egész bajnokságot?

Az átlag szurkolók rémálma

Sajnos az autósportban elkerülhetetlen, hogy a legmagasabb szinten, ahol nem egy márkakupát látunk, 1 csapat, vagy 1 márka kiemelkedik a mezőnyből, és ennek több oka is van, mégis ha nem az adott csapatnak szurkolunk, akkor a futamokat elég nagy csalódásnak fogjuk megélni.

Jelen pillanatban a legaktuálisabb a Mercedes dominanciája a Forma1-ben. Megoszlanak a vélemények, hogy ez jobb, mint amikor Vettel sorban nyerte a 4 vb-címet, de valakik szerint ennél unalmasabb korszak nem is volt. Én nem tudok egyik oldalt sem állást foglalni, mert 8 év Forma1-es tapasztalat vegyítve körülbelül 20 évnyi lexikális tudással még összességében kevés ahhoz, hogy azt mondhassam "bezzeg régen".

Ami biztos, hogy Vettel a 4 világbajnoki címéből 2-t csak az utolsó pillanatban nyert meg, ráadásul úgy, hogy ebben a 2 szezonban összesen nem volt annyi futamgyőzelme, mint amennyi a 2 könnyedebb évében egyenként. Szóval unalmasnak nem nevezném mind a 4-et. Schumacher 5 Ferraris vb-címe közül is 2 volt igazán sima, volt 2, amiért nagyon keményen meg kellett küzdenie egy repülő finnel a McLaren csapatában.Véleményem szerint az, hogy nem egyértelmű már a szezon elején a világbajnok pilóta, még nem teszi izgalmassá a szezont. Ahhoz legalább 2 csapatnak esélyesnek kell lennie a győzelemre, hogy érdemleges is történjen. Ennek pedig egyszerű oka van: ha legalább párszor jó napot fog ki magának a csapattárs, máris van további 2 potenciális győztesünk, amely kicsit földobja az egyhangú futamokat ugyanazon győztessel.

Nagyon különleges helyzet, amikor a 2 csapat mind a 4 pilótája kiegyenlített volt az egész szezonra nézve, de láthattuk 2007-ben, hogy remek kis évad tud lenni. Inkább az a jellemző, hogy mindkét csapattól van egy pilóta, és azok küzdenek meg egymással kőkeményen. Néhány példa:

  • 2012: az egész évad tele volt izgalmas futamokkal, a végére ugyan csak 2-en maradtak, de mint tudjuk, Vettel és Alonso rivalizálása alapból különleges
  • 2008: Sokáig úgy nézett ki, hogy 3, vagy 4 pilóta is esélyes lehet, de végül Hamilton és Massa maradt a döntő futamra, egy olyan drámákkal teli futamra, ahol minden érzelem fölszabadult.
  • 2006: Alonso és Schumacher utolsó igazi nagy csatája. Schumacher folyamatosan üldözte Alonsot, de a spanyol 2. vb-címét szerezte (ki gondolta volna, hogy jelenleg az utolsót)
  • 2005: A képlet ugyanaz, mégha időben ez volt hamarabb, csak itt Räikkönen volt az üldöző. Hiába volt gyorsabb a McLarennel, az autója túl sokszor robbantotta föl a motort, vagy ami működött az autóban.
  • 2000: Schumacher és Hakkinen, 2 klasszis pilóta látványos csatájának utolsó fejezete. Az volt a kérdés, hogy melyikük szerzi meg a 3. világbajnoki címet, és ez akkor Schumachernek sikerült - és akkor ezt nem tudtuk, de egy fantasztikus sorozat kezdete volt
  • 1998: Szintén Schumacher és Hakkinen, de még az első fejezet. Ekkor Hakkinen és a McLaren annyival erősebb volt, csak Schumacher zsenialitásán múlt, hogy az utolsó futamig kérdés volt a világbajnok

Azt hiszem nem kell tovább böngészgetni, elég sok dologról árulkodik a lista, és akkor még kihagytam azokat az éveket, amikor 2-nél több esélyes volt (2010, 2007, 2003 stb). Hiába mondja az ember, hogy a klasszis csaták (Prost-Senna talán a legemlékezetesebb) is csapaton belül voltak, azokat nem lehet megismételni. Ahhoz 2 tényleg klasszis pilóta kiegyensúlyozott teljesítményére lenne szükség, de erre nagyon esélyt se látni. Tavaly lehetett volna az Alonso-Raikkonen páros, vagy - mint ahogy kiderült - a Ricciardo-Vettel páros ehhez hasonló, de ahhoz a Mercedesben kellett volna indulniuk, hogy igazán értékelésre méltó legyen. Én innen nem vagyok elég okos ahhoz, hogy megmondjam a tutit, amitől jó, eladható marad a Forma1 is és a csapatok is. Sajnos manapság nehéz egyszerre mind a kettőt reprodukálni. Talán soha nem volt ennyi pénzes pilóta a mezőnyben, mint manapság. És nem tudom, mi lesz, ha a mai nagyágyúk visszavonulnak. Ugyan a WTCC-ben is csak azok a pilóták kapnak magas fizetést, akik a gyári autót vezetik, de ott jóval kisebb a különbség. Csak a Citroennek nagy az előnye, de mindenki tudja, hogy miért, és hogy ez mennyire tisztességtelen volt a francia FIA-tól a francia csapatnak ezt a hatalmas lehetőséget megadni.

Az unalmas Forma1 problémájára viszont talán a legegyszerűbb és megvalósíthatóbb recept, ha legalább 2 csapat küzdene a győzelemért. Nem kell több, de 2 elengedhetetlen. Nem tudni, melyik csapat lehet erre potenciálisan esélyes, de jelen pillanatban egyik sem. De sebaj, legfeljebb a vasárnapokon is kialhatjuk magunkat a korai kelés ellenére. Szóval az egészségünkre talán jótékony hatással lesz az unalmas Forma1. Feltéve, ha senki nem kap agyvérzést.