A Forma1 monzai történelme 1.rész

A legjobb futamok a 70-es évekből a 90-es évek végéig

Nem sok pálya van már a naptárban, ami még olyan klasszikus, hogy egyszerűen nem vehetik ki a naptárból. De Monza ezek között van, ráadásul révén Olaszországban van, a Ferrarinak is ez a hazai pálya. Amikor Imola a naptárban volt, és két olasz verseny is volt, mindkét pályán tele volt a lelátó pirosba öltözött szurkolókkal. Ahogy valószínűleg idén is az lesz...

Amilyen régóta van Monza a naptárban, nehéz a legjobb, legemlékezetesebb futamot megtalálni. A 70-es évekből a legtöbb ember csak annyit tud, amennyit a Rush című filmben látott. Az is elég sok azért, és a 76-os monzai futamból is elég sok minden benne van abban a filmben. Kezdve a Niki Laudának szegezett sértőbbnél sértőbb kérdésekkel a balesete után (itt tért vissza - ki ne tudná?) a sajtótól, majd Hunt válasza, aki véresre verte az újságírót és széttörte a diktafonját. Hogy valóban így történt-e, sose tudjuk meg, de nekem a jelenet tetszett, ráadásul amilyen karakterek voltak, még reális is lehetett.

Azért nem csak az 1976-os futam volt különleges, 1971-ben sokáig a legnagyobb átlagsebességű futam volt a valaha volt legszorosabb befutóval. A futam mondjuk bizonyos szempontból hasonlított az Indycar ovál pályán futott versenyeire, hiszen a monzai pálya akkor pont olyan is volt.

Szóba kerülhet talán 1988 is, amikor a két McLaren Honda (Senna és Prost) uralta az egész idény. Egyetlen futamot nem sikerült behúzniuk és az pont Monza volt. Ráadásul kettős Ferrari győzelemmel, amit Monzában nem kell magyarázni. Idén sokáig azt hittem, hogy idén Montreal lesz ilyen futam, mert a Mercedes ural mindent, de Ricciardo túl jó ahhoz, hogy a két Mercedes fél kézzel behúzza. A sors igazsága lenne, ha behúzná, de attól nem félek, hogy ha idén nem sikerül neki, akkor később sem fog.

Nekem az egyik kedvenc futamom az 1998-asok közül a monzai. Montreal és Spa izgalmaihoz nem mérhető, és Schumacher teljesítménye sem volt annyira zseniális, mint a Hungaroringen, de az elrontott rajtja után gyönyörűen használta ki a lehetőséget, és nyert nem kis örömet szerezve a Tifosiknak.

1-et kihagytam a 2000-es évek előttiekből, és ennek az az oka, hogy a futam nem egy klasszikus futam, csak a befutó sikerült olyan látványosra, de közben életveszélyesre. Mark Webber 2010-es valenciai eséséhez hasonlít, vagy ha monzai példát kell mondani, akkor az idei WSR-ben történt egy hasonló baleset gyakorlatilag sérülés nélkül, bár ott az autó a tetején csúszott egy ideig. De ezekben az autókban 1993-ban nem hiszem, hogy túlélte volna, ha az előbb említett esetek egyikére pontosan hasonlított volna.

Azt hiszem ennyit a régi futamok történelméről Monzában, hamarosan felidézem a 21.század legjobb futamait.