A jövő nagy bajnokai

Minden évben/korszakban vannak fiatal pilóták, akiktől azt várják, hogy idővel (vagy ha jó autó lesz alatta), akkor világbajnok is lehet. Lewis Hamiltont leszámítva az összes jelenlegi legjobb pilóták kis- vagy középcsapatnál kezdték, és általában már akkor látható volt, hogy többre van teremtve az autójánál. Ám a valaha "jövő nagy bajnoka" titulus általában beteljesedett, nagyon ritka, hogy nem.

Ayrton Senna da Silva

A sort most Ayrton Sennával kezdeném, annál hátrább nem mennék az időben. 1984-ben, élete első szezonjában az esős Monacoban a 2.lett, és egy örök kérdés marad, hogy ha nem intik le a futamot, akkor esetleg nyerhetett volna, de ennyi év távlatában már bőven mindegy. A lényeg, hogy háromszoros világbajnok lett és ugyan nem ért el mindent, amit szeretett volna, de a 3 vb-cím sem lebecsülendő.

Michael Schumacher

Michael Schumacherről gyakorlatilag már élete első futamán kiderült ez, ugyanis 1991-ben a Belga Nagydíjon a 7.rajthelyet szerezte meg a Jordannel és emiatt rögtön a következő futamtól leigazolta a Benetton. 1992-ben szerezte első győzelmét, 2 évvel később pedig elég nehézkesen, de elhódította a világbajnoki címet is. 2 év után átment a Ferrarihoz és több év szenvedés után úgy összeállt a rendszer, hogy 7 világbajnoki címig jutott karriere során. És voltak olyan legendás győzelmek, botrányos elsőségek, amelyeket valószínűleg az életben soha nem felejti, aki látta.

Rubens Barrichello

Barrichellot nevezhetjük az imolai tragédia túlélőjének is, ám miután túlélte a balesetet, a gyengécske autóval kiváló eredményeket mutatott föl, főleg az edzéseken. Sajnos évekig nem talált magának normális autót és a Ferrarihoz is 2.számú pilótának szerződött, ami olyan szempontból épp jókor, hogy Schumi mellette tudta csúcsra juttatni a Ferrarit, de így egyértelmű volt, hogy Barrichello néhány futamgyőzelemnél többet nem fog alkotni. Ez így is lett, utána a Hondával meg a Brawn GP-vel még voltak szép eredmények (utóbbival győzelem is), de ő egyike a beteljesületlen tehetségeknek. És a maga korszakában a brazilok egyetlene, érdekes, hogy a braziloknak mindig volt versenyzőjük, néha több is.

Juan Pablo Montoya

A kolumbiai versenyző 2001-ben kezdte pályafutását egy Williams autóban, ami akkor épp a jobb autók közé tartozott, de azért mégsem egy Ferrari vagy McLaren. A gyorsaságával nem volt gond, a megbízhatóságával annál inkább, emiatt nem tudott soha igazán a vb-címért küzdeni. 2003-ban közel került hozzá, de nem elég közel, majd 2005-től Räikkönen mellett még köztük is volt némi megbízhatósági különbség. Mindkettejüknek előszeretettel ment tönkre az autó, de Montoyának sok balesete is volt mellette. 2006-ban év közben elhagyta a Forma1-et, és tökéletes példája annak, hogy a gyorsaság meg a jó autó kevés. Néha kontrollálni is tudnod kell magadat, talán ebben különbözött Räikkönentől.

Kimi Raikkonen

2001-ben annyira kevés tapasztalattal kapott lehetőséget, hogy először csak ideiglenes szuperlicenszet akartak csak neki adni, aztán az 1.futamon elért 6.hely után (amiről Paliknak van jó sok szaftos, érdekes sztorija) többé nem volt kérdés. Heidfeld csapattársaként ugyan kevesebb pontot szerzett, de a teljesítményét már akkor is befolyásolta, hogy mindig történt vele valami és a McLaren látott benne vmit, ami miatt őt szerződtette Hakkinen helyére. Az indok nagyjából ugyanaz volt, mint idén Ricciardonál.
Kimi nem okozott csalódást a McLarenben sem, első győzelmét 2003-ban szerezte és onnantól kezdve Michel Schumacher fő kihívója volt. Tehetségben biztos (ezt Schumi is elismerte), autó gyorsaságban is fölvette a versenyt, de a megbízhatóságnak nem a McLaren volt a követendő példája. De már ekkor látták benne, hogy simán lehet(ne) világbajnok.
2007-re átszerződött a Ferrarihoz Schumacher helyére, és a sors fintora, hogy a korábbi csapata nemcsak gyorsabb, de megbízhatóbb autót készített, mint valaha, így a Ferrariban nagyon meg kellett izzadnia a bajnoki címért és Forma1-es karriere során először volt némi szerencséje is, így nem maradt egy örökké beteljesületlen zseni.

Fernando Alonso

Raikkonen mellett ő volt még az a fiatal pilóta, aki hébe-hóba kihívója tudott lenni Schumachernek a vb-címei alatt. Aztán 2005-ben mintha 1 csapásra megváltozott volna, és szerencsés körülmények között, de nagyon magabiztosan húzta be a vb-címet. Majd ezt megismételte 2006-ban egy szoros csatában a hétszeres világbajnok ellen. Utána a McLarenben ő járt a legrosszabbul év végén: 1 pont hátrányban csak a 3.lett, de a sok botrány miatt visszament a Renault-hoz, ahol problémahegyek halmozódtak föl 1 év alatt, ezért 2 év tétlenség után átment a Ferrarihoz, de pechére ha "véletlenül" építenek egy gyors autót, taktikával azt is elrontják, valamint az elmúlt 4 évben Sebastian Vettel ellen kellett fölvennie a kesztyűt, ami 2010-ben és 2012-ben sikerült neki, de ehhez Vettel sok (részben az autó részben vezető hibából) pontot kellett elhullajtania, ám összességében nem volt ellenfele.

Nico Rosberg

2006-ban mutatkozott be, és rögtön élete első futamán szép előzéseket hajtott végre, valamint a leggyorsabb kört is fölállította. Kitartóan sokat versenyzett a Williamsnél és sokat mondták róla, hogy "1 jobb autóban..." és idén úgy tűnik, igazuk lett. Nála gyakorlatilag idén dől el, hogy beteljesületlen tehetség vagy világbajnok lesz. Ha Hamilton ennyi műszaki hiba mellett is megveri, akkor a Mercedes a feje tetejére is állhat, de nem fog tudni világbajnokot csinálni belőle.

Robert Kubica

Világbajnok alkat, fiatal, az idő vele van.... Eleinte ezt gondolta róla a többség, hiszen a BMW-vel kiválóan ment és ő szerezte a csapat egyetlen győzelmét is, majd amikor kiszállt a Forma1-ből, átment a Renault-hoz, ahol szintén jól teljesített, ám a 2011-es rally balesete gyakorlatilag tönkretette a Forma1-es karrierét. A beteljesületlen tehetségek közül messze ő volt a legjobb, és akár a Lotus-ban, akár a Ferrariban, akár bárhol máshol, de biztosan lettek volna még szép futamai, de hát kár beszélni róla, mert sosem tér már vissza a Száguldó Cirkuszba.

Lewis Hamilton

2007-ben gyakorlatilag a legjobb csapatban mutatkozott be, így nála az 1.futamtól kezdve ott lebegett a világbajnoki cím lehetősége, és 2008-ban el is hódította. Azóta esélye sem volt rá, de most a Mercedesben neki is esélye van arra, hogy újra nyerjen. Bár őt még nem láttuk úgy igazán szenvedni, mint a többi nagy tehetséget, akik többsége még a gyenge autóban bizonyítottak. Viszont ami késik, nem múlik.

Sebastian Vettel

A BMW tesztpilótájaként 2006-ban (akkor még lehetett több autót indítani a szabadedzésen) is bizonyította tehetségét és gyorsaságát, majd 2007-ben a Toro Rossoval az esős futamokon már-már Sennát idézte, annyira jól ment. 4.hely Kínában, a félig esős pályán, 1 évvel később - szintén esőben - Monzában pedig az 1.győzelem. Féltették is egy kicsit, hogy még az is lehet, hogy a Red Bull 1 évvel később rosszabb autó is lesz, hiszen 2008-ban a Toro Rosso megelőzte a konstruktőri pontversenyben. Várható volt, hogy szerez nem is 1 világbajnoki címet, csak ahogy jöttek az elsők, volt 1-2, ami túlságosan könnyen jött neki, így kell némi hullámvölgy ahhoz, hogy később ismét bizonyítsa tudását. De fog ő még nyerni, abban nem kételkedek, csak Daniel Ricciardo most megszorongatja a bajszát.

Nico Hülkenberg

2010-ben a Williams színeiben év közben túl kiugró eredményeket nem hozott, de azért Interlagosban a trükkös körülmények között egy pole pozíciót autózott, és az autót ismerve kiváló eredményei voltak, mégsem talált ülést 2011-re. A szponzorhiány már csak ilyen... 2012-ben a Force Indiával visszatért és rendesen elkalapálta Di Restát, dobogót nem, de több 4.helyet szerzett, ám 2013-ra az akkor jobbnak tűnt Sauberba ment, ahol szintén agyonverte a csapattársát és voltak kiváló eredményei (4.hely), de a sors pont úgy hozta, hogy vissza kellett jönnie a Force Indiához, ahol ugyan Perez szerezte a dobogót, de mégis ő a jobb pilóta. Ő is szerezhetne még világbajnoki címet karriere során.

Daniel Ricciardo

A fejlődési görbéje egyértelműen egyenesen emelkedik, de alapvetően amíg nem került a Red Bull csapathoz, addig nem alkotott kiugróan nagyot, a csapattársát elverte, de nem nagyon, csak amennyire kellett. 2011-ben a HRT-vel kezdte, bár mindenki tudta róla, hogy csak mert oda fizette be a Red Bull. 2 évet lehúzott a Toro Rossonál, majd átvette Webber helyét és már ezalatt a fél év alatt jobban meggyőzött versenyzői tudásáról, mint Webber egész karrierében. Nem véletlen, hogy Webberről soha nem gondolták, hogy szerezhet bajnoki címet, míg Ricciardoról már az idei 1.futam óta. A Mercedeseknek is ő az egyetlen komolyabb ellenfele, de sajnos ez is kevés idén.

Értelemszerűen kihagytam párat, de a lenti táblázatba igyekszek még párat beírni

 

Pilóta Debütált Először bajnokesélyes autóban 1. világbajnoki cím
Ayrton Senna 1984 1987 1988
Michael Schumacher 1991 1994 1994
Rubens Barrichello 1993 2000 (?) -
Mika Hakkinen 1991 1997 1998
Jenson Button 2000 2009 2009
Juan Pablo Montoya 2001 2003 -
Kimi Räikkönen 2011 2003 2007
Fernando Alonso 2001 2005 2005
Felipe Massa 2002 2006 -
Nico Rosberg 2006 2014 -
Robert Kubica 2006 - -
Lewis Hamilton 2007 2007 2008
Sebastian Vettel 2007 2010 2010
Nico Hülkenberg 2010 - -
Daniel Ricciardo 2011 2014 -
Kevin Magnussen 2014 - -

 

Látszik, hogy a világbajnok alkatú pilóták nem sorakoznak minden évben, és a sok fizetős pilóta mellett a tehetségek könnyedén elveszhetnek, és a táblázatba talán még beleírhattam volna a jelenlegi mezőnyből pár embert, de én Perezt, Grosjeant, és társaikat nem tartom méltónak rá, ugyanis azt gondolom, hogy hiányzik az a kicsi plusz, ami ezekben a fiúkban valamikor megvolt, talán még most is megvan.