Forma1 Magyar Nagydíj

forma-1-hungarian-grand-prix-2011.jpg_4256x2832

Azt gondolom nem véletlen, hogy a 2 legjobb és legizgalmasabb Magyar Nagydíj a Forma1 történetében esővel áztatott pályán zajlott. 2011-ben csak egy kicsit esett, inkább száradó pálya volt, a versenyzőket néha megijesztették egy kis esővel, hogy csúszkáljanak a slick-en, 2006-ban viszont igazi esős futam volt, bár a végére ott is fölszáradt a pálya. De milyen futam lett így a végére!

Miért nem lehet eső nélkül is jó futamokat futni?

A kérdés eléggé relatív, mert egyébként a száraz futamok is voltak már izgalmasak a Hungaroringen, elsőre rögtön eszembe jut 2013, amikor olyan helyeken is találtak előzési pontot a pióták, ahol nem is lehetne előzni. Oké, kellett ehhez a sokkal újabb gumi, de mégis. 2006-ban Schumacher 3 másodperccel volt lassabb, mert kint maradt intermedieten, és De la Rosa köröket szenvedett mögötte, nem bírta megelőzni, pedig akkor már nem csak az ideális ív volt száraz.

Aztán 2010-ben is történtek érdekes dolgok, ahol egy kis szárnydarab miatt már küldték is be a safety car-t (ami az előző német futamból kiindulva fölösleges volt), és mindenki egyszerre jött boxba kerékcserére, csak ez nem mindenkinek sikerült. Kanadában voltak még ilyen gondok, de ott versenyzői hibá(k)ról beszélhetünk, itt viszont többnyire a csapat rontotta el.

2009-et soha nem felejtjük el, csak azt nem tudni, hogy pozitív vagy negatív értelemben. Felipe Massa balesete akár tragédia is lehetett volna, végül mégis az orvosoknak hála fizikailag teljesen rendbe jött, amiért még ma is hálás. Példamutató, mind az orvosok munkája, mind Felipe Massa véleménye az orvosi munkáról.

2008-ban Massa 3 körrel a vége előtt elfüstölő motorjáról már ne is beszéljünk. Ilyen hibákat a Ferraritól már láttunk, hogy vezető helyről elfüstöl a motorja, de ez technikai sport, ez még benne van a pakliban. Talán ez az egyik verseny, ahol Massa sok pontot dobott el, és ez a végén sokba került, de az igazi gond Szingapúrban volt. De az már egy másik történet....

A 2007-es botránynál furcsább és érthetetlenebb botrány nem nagyon volt még. Lehetett Alonso, meg Hamilton oldalára is állni, de alapvetően Alonsot azért megbüntetni, mert nem hagyta el időben a boxutcát és ezzel föltartotta a csapattársát, abszolút jogtalan. Egyrészt, mert nincs a szabályzatban, másrészt a csapat (ha akarta volna!) eltolja Alonsot onnan és betolja a garázsba vagy mittomén, de végül Räikkönen világbajnoki címe (akkor még csak lehetőség) szempontjából jól jött az a büntetés, Hamiltonnak meg végképp jól jött.

2006-ról nagyon sokat lehetne írni, arról is, hogy Schumacher egyetlen nem 2004-es pályarekordja lehetett volna (2010-ig, amikor Vettel megjavította), ha legalább a statisztikába beleírják azt az 1:18.875 köridőt, amihez 2 másodpercet hozzáadtak még egy korábbi büntetés eredményeként. A futam pedig annyira fordulatos volt, hogy gyakorlatilag azt borítékolhattuk, hogy a Schumacher-Alonso-Button triumvirátusból kerül ki a győztes, mert ők indultak hátulról. És valahogyan megkerülték volna Raikkonent és Massát. Massát elég könnyen sikerült is, mert a Birdgestone gumik szenvedtek az esőben, de Raikkonen talán a győzelemért harcolt volna, ha nincs az az ütközés. De ha nincs az az ütközés, akkor safety car sem, szóval teljesen másképp alakult volna minden. Össze sem lehet rakni mennyi minden történt volna, de beszélni sem érdemes róla, mert nem történt meg.

Ugorhatnánk még visszább és visszább az időben: stratégiából jeles volt talán az 1998-as futam, és szintén emlékezetes az 1997-es, amikor Damon Hill "eltűnt" ("Hova tűnt Damon Hill?"), de azok a futamok már elmúltak. Manapság még annyit sem számít a pilóta, mint akkor számított. Manapság lassan 50% alá vehetjük a pilóta jelentőségét, míg azért akkortájt ezek a futamok (valamint az esős futamok) jól bizonyították, hogy kik a legjobb pilóták.

Mi várható idén?

Ez egy jó kérdés, talán ugyanazt, mint Hockenheimben. De az is lehet, hogy egy dögunalmas semmit, ahol Hamilton picit fölzárkózik, esetleg Raikkonen szerez pár pozíciót, és kész. De bármi lehet, akár még eső is, és a szenvedély, az szenvedély, szóval valószínűleg elég sokan nézni fogják akkor is, ha unják, utálják már, mert reménykedni mindig lehet, és néha be is jön (pl Bahrain, Kanada).