2014 az autó- és motorsport szemszögéből röviden

A különböző csúcskategóriák összegzése

Ugyan a legtöbb bajnokság véget ért már, azért télen is tudnak érdekes dolgok történni, még ha nem is túl sok, és nem is a versenyzéssel kapcsolatos.weihnachten.jpg

Nem is tudom hol kéne elkezdeni az összegzést, talán a Forma1 még mindig a legnépszerűbb, de ha így megy tovább, a legunalmasabb is az lesz sajnos. A rajongókat nem érdekli az, hogyan fejlődik a technológia, amit egyébként kívülről nem is látni (kivéve a DRS), de még ha lehetne is, elvonja a figyelmet attól, amit szeretünk benne: a versenyzést, az előzést, az izgalmat, ami viszont nincs. Nagyon kevés előzésre mondhattuk azt, hogy ez fantasztikusan zseniális, ehhez képest régen szinte csak ilyenek voltak.

Számomra egyszerűen nevetséges, hogy a legjobb futamok 5-ös listájában is szerepel unalmas futam. Magyarul a 20 futamból nem volt 5, ami után elégedettek voltunk, és azt mondtuk, jó verseny volt. Annak persze örülhetünk, hogy a Hungaroringre jött egy trópusi zápor még a futam előtt, így tényleg az évtized legjobb futamát láthattuk, de ez kevés.

Még egy érdekes számadat, hogy összesen 3 verseny volt, amit nem Mercedes nyert (mindhármat Ricciardo). Lehet mondani, hogy a Mercedes teszi unalmassá a Forma1-et, de önmagában attól nem lesz unalmas (amikor Schumacher vagy Vettel nyerte sorban a címeket, max 1-2 év volt, amikor küzdés nélkül jött minden futam), ráadásul mivel 2 pilóta harcolt, így akár ők is összecsaphattak volna. De ők mindösszesen kétszer tették, ebből a 2. is már olyan volt, hogy senki nem örült utána (Ricciardot leszámítva). Bahrain viszont kiváló volt, annak ellenére, hogy nagyon kijöttek az autók közti különbségek, remek futam volt. Emellett még a 3 Ricciardo-győzelem és Brazília ami nálam elfogadható volt, de például Brazília is csak az idei év miatt számít izgalmasnak, amúgy inkább átlagos.És akkor MotoGP. Na ott tényleg 1 pilóta volt, aki az egész mezőnyt hülyére vette, és más ligában játszott. Marc Marquez az első 10 futamból 10-et megnyert. Lehet mondani a szavakat, hogy mekkora teljesítmény, stb, de ez azért elég unalmas. Hiába volt a 10-ből 3 futam (Katar, Mugello, Barcelona), amikor harcra késztették, egyszerűen borítékolható volt, hogy a végén ő nyer. Minden összejött neki.

Ám amint a "többiek" (Pedrosa, Rossi, Lorenzo) is tudtak nyerni, onnantól már lehetett élvezni a futamokat, bár nem túl sokat, mert Marquez még az utolsó 2 futamot is rápakolta, meg közben valahol 1-et, így abszolút rekordot döntött. A "kivételes" futamokra azért lehet emlékezni, ilyen például Brno, amely számomra alapból már mindig különleges marad, aztán ott van Misano, ahol Rossi hazai pályán nyert, Aragon talán a legváltozatosabb futam volt, bár a MotoGP-ben ez nehéz, hiszen (általában) nincsenek kiállások - na ott voltak, az eső miatt. Japánban hiába nem nyert Marquez, ott biztosította be a címet, így ott megint ő volt a központban, ezen kívül még Philip Island érdemel szót, ott Rossi nyert, de azon a futamon aztán tényleg minden történt. És ennek oka (akárcsak tavaly, idén is) a gumik voltak. Csak míg tavaly kötelezték a versenyzőket cserére, addig idén végigfutották a távot - már akik talpon maradtak. Összességében hiéba a Marquez uralom, Rossi bizonyította, hogy még itt van, és győzni akar. Szerencsére (?) kicsit nehezebb dolga van, mint a 2000-s évek elején, így abban lehet reménykedni, hogy talán jövőre küzdelem is lesz a világbajnoki címért.Amitől az ember vérnyomása igazán föl tud szökni, amikor az FIA úgy dönt, egy a sorozatba beszálló gyártó alkossa meg a szabályokat (az úgy nevezett Citroen). Akkora előnybe hozta őket, hogy igazából az 1.futamot se kellett hozzá végignézni. Viszont a Chevrolet fölénnyel ellentétben itt a pilóták még egymással sem küzdöttek, annyira egyértelmű volt Lopez fölénye. Ami viszont a nagyobb baj, hogy az új autókkal jóval unalmasabb futmokat futottak, mint eddig valaha a WTCC-ben. Remélem ez azért idővel javul majd, még ha ugyanolyan nem is lesz többé.Van még jó sok sorozat, amiről lehetne jó sokat írni, de talán ez volt a 3 legfontosabb. Ez a 3, amit világbajnokságnak írnak ki - persze még van jó sok ezeken kívül. Emellett Michelisz Norbi 4.helye miatt videó is készült a WTCC idei évéről, egy 8 perces összefoglaló. Nem a hivatalos, hanem saját.